Coaching (Risico) Jongeren
Inleiding Jongeren, afkomstige uit sociaal zwakkere milieus en/of met een specifieke culturele achtergrond hebben een vergroot risico om al tijdens hun schoolloopbaan af te haken. De oorzaak hiervan is heel divers. De oorzaak kan op het individuele vlak liggen maar vaak spelen de afkomst oftewel de omgevingsfactoren een belangrijke rol. TAB heeft vanuit de ervaring een groot expertise opgebouwd. TAB heeft als onderwijsconsulent een groot aantal jaren gewerkt met jongeren van woonwagenbewoners, Sinti en Roma.
Ouders willen een goede toekomst voor hun kinderen. Te vaak zijn de ouders minder geschoold of staan om andere redenen verder van de samenleving af. De samenleving is te ingewikkeld geworden. Ouders kunnen/willen de verantwoordelijkheid vaak niet alleen dragen.
Deze jeugd kan te weinig of niet op de ouders terugvallen. Schooluitval en verkeerde keuzes leiden tot vroegtijdig schoolverlaten met alle gevolgen van dien.
Door coaching in een vroeg stadium in te zetten wordt deze problematiek onderschept. Het tijdstip van het inzetten van coaching kan wisselend zijn. Bij het verlaten van de basisschool kan er al een mogelijke indicatie zijn.
Coaching kan ingeschakeld worden door:
- Ouders en/of leerlingen zelf.Ouders/jongeren nemen zelf contact met de coach op.
- ZAT-teams van het VO. Leerlingen worden binnen het ZAT besproken. Hieruit kan een advies voor coaching voortvloeien.
- RMC. Vaak worden jongeren uitgenodigd, maar zijn om onbekende redenen niet bereikbaar of komen niet opdagen. Ook haken ze vaak weer snel af. RMC kan dan besluiten om een coach in te schakelen.
De taak van de coach:
- Begeleiden van de jongeren en ouders.
- Contact onderhouden met mentor en zorgcoördinator
- Overleg met netwerk (ZAT, Leerplicht, RMC).
- Voorbereiden en begeleiden overstap naar vervolgonderwijs of arbeidsmarkt.
- Begeleiding op de arbeidsmarkt.
Doordat de coach nauw contact heeft met zowel school, jongeren als ouders is de kans op miscommunicatie tot een minimum beperkt. Hij zorgt ervoor dat de ouders nauw bij het onderwijs betrokken zijn en adviseert zowel de ouders als de jongeren.
Belangrijk is dat er een naadloze aansluiting gecreëerd wordt tussen onderwijs en arbeid.
In de praktijk zien we te vaak dat de jongeren wel in beeld zijn maar dat “begeleiding op afstand” onvoldoende is.
Het preventief inzetten van een coach heeft bewezen dat bij risicojongeren minder vroegtijdig schoolverlaten voorkomt en dat zij vrij snel een baan op de arbeidsmarkt hebben.
Het sterke van deze aanpak is dat de coach zowel de jongere binnen het onderwijs als op de arbeidsmarkt begeleidt. Hiermee is een naadloze aansluiting bereikt. De jongere en ouders kennen de coach en omgekeerd.
Duur van het traject Uitgangspunt is maatwerk leveren. In overleg met de opdrachtgever wordt het traject vastgesteld. De intensiviteit en duur spelen hier een belangrijke factor in. Het traject kan zowel langdurig als kortlopend zijn.
Tarief
De begeleiding is maatwerk. In overleg met de opdrachtgever zal het plan opgesteld worden en worden er afspraken gemaakt mbt de tijdsinvestering per week en de duur van het traject.
Het is de bundeling van de diverse elementen die het verschil maakt.
|