Individuele trajectbegeleiding Arbeidsintegratie

Inleiding
Een groot aantal jongeren en volwassen zijn minder kansrijk op de arbeidsmarkt. De oorzaak hiervan is divers:

- Velen zijn laag en/of niet geschoold
- Velen hebben een lichte handicap (ADHD, border-line enz.
- Fysieke beperking
- Sociale factoren
- Culturele factoren

Deze groep is kwetsbaar en snel afhankelijk van anderen. Dit laatste kan leiden tot een grotere problematiek. Te denken valt aan:

    - Werkloosheid

    Minimum inkomen: Personen, die niet regulier op de arbeidsmarkt actief zijn hebben een minimum inkomen. Zij ontvangen een WBB- of een andere uitkering.

    - Slechte administratie: Personen, die geen of weinig onderwijs hebben gevolgd ondervinden problemen om zelf hun administratie te voeren.

    - Schulden: Een minimum inkomen gecombineerd met een slechte administratie leidt al snel tot schulden. Het budgetteren is een groot probleem. Wanneer het inkomen geen “ruimte” toelaat voor “fouten” dan is het risico erg groot dat er schulden ontstaan, waar men op eigen kracht niet meer uitkomt.

    - Criminaliteit: Schulden en een structureel laag bestedingsniveau brengt mensen in de verleiding om hun toevlucht te zoeken om op een “andere wijze” geld te verdienen.

      Doel van het project

      Cliënt moet aan het arbeidsproces deel kunnen nemen. Uitgangspunt hierbij is een reguliere- of een beschermde arbeidsplaats. Zijn beide niet haalbaar dan de cliënt laten deelnemen aan een actieve daginvulling

       

      Onze gedachte is dat: ieder het recht en de plicht heeft om met behoud van eigen identiteit deel te nemen aan onze maatschappij.

       

      Bovenstaand willen we bereiken door:

      1. Opstellen plan:

        Huidige situatie cliënt in beeld brengen, zelfinzicht vergroten van de situatie waarin de cliënt zich bevindt. Dit zal een reëel plan zijn.

      2. Beroepenonderzoek:
        Arbeidswensen vaststellen +  zoekfuncties selecteren, zelfinzicht vergroten wat de cliënt wil en kan. Samen wordt onderzocht welke  capaciteiten/vaardigheden zijn er; welke wensen zijn er? Zijn er scholingsmogelijkheden? Welke kansen zijn er?

      3. Training:
        Leren van basisvaardigheden: hij leert de nodige vaardigheden om een werkplek  te veroveren. Ook leert hij eigen kansen in te schatten, vacatures beoordelen, solliciteren.

      4. Praktijkonderzoek:
        Vrijwilligerswerk/ stage/(proef)plaatsingen; arbeidsmogelijkheden  vaststellen via werkplekonderzoek.

      5. Activering/begeleiding:
        Coachen + motiveren cliënt tijdens arbeidsintegratieproces.

      6. Bemiddeling/plaatsing:
        Jobfinding, plaatsing regelen en tijdens plaatsing periodiek contact  met cliënt + werkgever.

      7. Netwerk:
        Clienten met een problematiek hebben vaak ook andere specifieke hulp nodig. Met deze disciplines wordt nauw samengewerkt en eventueel vindt doorvewijzing plaats.

      De directe omgeving (ouders) wordt nauw bij het hele traject betrokken. Dit omdat het belangrijk is dat ook de directe omgeving zich in het plan kan vinden en mede ondersteunt.

      Richting opdrachtgever vindt er terugkoppeling plaats.

      Uitvoering

      De afspraken, die gemaakt zijn worden uitgevoerd. Er wordt uitgaan van de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt met dien verstande dat er nadrukkelijk gekeken wordt of deze verantwoordelijkheid ook genomen wordt en genomen kan worden. Waar nodig zullen de activiteiten samen met de begeleider uitgevoerd worden. Veel cliënten zijn afhankelijk, of kunnen niet voldoende op de naaste omgeving terug vallen terwijl zij het heel hard nodig hebben. Indien nodig wordt de cliënt begeleid naar mogelijke werkgevers.

       

      Nazorg

      De begeleiding wordt nadat de cliënt bij een werkgever geplaatst is, minimaal een halfjaar voortgezet.  Dit zal in de vorm van jobcoaching plaats vinden en zal zich dus richten op de cliënt zelf, zijn directe omgeving en op de werkgever. Indien nodig zal er ook begeleiding op de werkvloer plaats vinden. Ook worden de ouders bij de nazorg betrokken. Dit omdat veel ouders weinig of geen arbeidstraditie hebben en zich moeilijk in de rol van werknemer of werkgever in kunnen leven.

       

      Begroting project

      Het traject heeft een looptijd van 1 jaar (49 weken).

      Globale tijdsinvestering: 40 uur

      Er wordt de mogelijkheid geboden om dit traject met andere diensten te combineren. Hierdoor ontstaat efficiëntie, dus tijdwinst. Dit is bespreekbaar.

       

      Het is de bundeling van de diverse elementen die het verschil maakt.

       


       

       

      Triepels Ambulante Begeleiding ©2011




      Email: info@triepels-ab.nl
      Tel.: 06-50645169 / 0495-633308

      Triepels Ambulante Begeleiding