Budgetcoaching

Een aantal personen in onze samenleving zijn beperkt in hun functioneren. De oorzaak hiervan is heel divers:

- Velen zijn laag en/of niet geschoold

- Velen hebben zijn een lichte handicap (ADHD, border-line enz.)

- Fysieke beperking

- Sociale factoren

- Culturele factoren

Het gevolg hiervan is dat er geen overzichtelijke administratie is. Hier en daar komen wat papieren te voorschijn en de helft is verdwenen. Naast het verlies van inkomen (kwijtscheldingen e.d.) brengt dit ook extra kosten met zich mee (aanmaningskosten, deurwaarder enz.). Vaak worden nota’s te laat of niet betaald met alle gevolgen van dien. Dit heeft ook nadelige gevolgen voor de medewerkers van instanties (extra tijd=extra kosten).

Door de administratie en budgettering integraal en individueel aan te bieden zullen de deelnemers in de toekomst volwaardig deel kunnen nemen aan onze informatiemaatschappij. De ervaring leert dat het enorm motiveert, wanneer deelnemers het geleerde direct kunnen toepassen.

 

Beginsituatie:

           

De deelnemers:

    - Hebben niet voldoende lees- en schrijfvaardigheid

    - Hebben weinig of geen onderwijs gehad

    - Kunnen niet de verantwoordelijkheid dragen 

    Zij willen graag:

      - De zelfredzaamheid in dagelijkse situaties vergroten

      - Leren hoe zij overzicht kunnen hebben over eigen budget

      - Telebankieren

      Doel van het project

      1. Bewustwording. Cliënt wordt bewust van zijn eigen financiële mogelijkheden en leert omgaan met zijn beschikbaar inkomen.
      2. Zelfredzaamheid en eigen bewustzijn vergroten de kansen op de arbeidsmarkt.
      3. Preventie. Het aantal gezinnen dat in financiële problemen komt zal afnemen. Doordat de administratie nu niet op orde is en dat volwassenen problemen hebben met het invullen van aanvragen e.d. wordt er veel aan inkomsten (kwijtscheldingen e.d.) misgelopen.
      4. Zelfstandigheid van de volwassenen vergroten. In de praktijk zien we dat er door de onwetendheid en het analfabetisme een grote afhankelijkheid is van “derden”. Deze “derden” zijn instellingen en/of bekenden.

      Inhoud van het traject

        - Aandacht voor zelfredzaamheid in de dagelijkse omgeving

        - Invullen formulieren

        - Ordenen administratie

        - Telebankieren

        - Omgaan met computer

        - Budgetteren

        Omschrijving van het traject

         

        Door middel van een eigen klapper wordt de eigen administratie op orde gebracht.

         

        De voordelen hiervan zijn dat de deelnemer:

        - In staat is gevraagde formulieren en bewijsstukken te overleggen die nodig zijn om aanspraak te maken op bepaalde regelingen/voorzieningen.

        - Op tijd kan reageren op ontvangen correspondentie.

        - Minder snel in de problemen raakt met uitvoerende instanties.

         

        De voordelen voor de medewerkers van instanties zijn:

        - Tijdsbesparing in de dienstverlening dan wel efficiëntere dienstverlening.

        - Dienstverlening leidt tot meer resultaat omdat de juiste gegevens kunnen worden overlegd.

        - Niet gebruik maken van regelingen wordt tot een minimum beperkt.

         

        Samen met de begeleider worden er bij de deelnemer thuis de beschikbare papieren uitgezocht en geordend in een overzichtelijke klapper. Door dit in de eigen omgeving te doen is de kans dat zij dit naderhand doorzetten het grootst.

         

        De deelnemer wordt geleerd hoe men kan sorteren (bv. op logo) en wat de voordelen zijn van een ordelijke administratie. De deelnemer wordt geacht nieuwe paperassen op dezelfde wijze toe te voegen aan de map. Er wordt aandacht geschonken aan de wijze hoe de map wordt bijgehouden en eventueel gecorrigeerd of aangepast wordt.

        Er kan gebruik gemaakt worden van het cursusmateriaal van het Nibud, bijvoorbeeld de cursus “Mijn geldzaken? Die regel ik zelf!”, waarin eenvoudige informatie over financiën, een kasboek bijhouden en betalingen regelen wordt verschaft, gecombineerd met een doe-boek met duidelijke instructies.

         

        Tijdsduur

        Het traject heeft een looptijd van 1 jaar  (49 weken).

         

        De coaching vindt wekelijks plaats en zal op een vast tijdstip worden gegeven. Plaats en tijdstip worden in overleg met de cursisten vastgesteld.

         

        Voor dit traject wordt per deelnemer 1 uur per week berekend (incl. verslaglegging). Wordt dit traject in combinatie met een ander traject afgenomen dan wordt er per week een 0,5 uur per cliënt berekend. Dit omdat een combinatie efficiënt werkt.

         

         

         

        Het is de bundeling van de diverse elementen die het verschil maakt.

         

         


         

         

         

        Triepels Ambulante Begeleiding ©2011




        Email: info@triepels-ab.nl
        Tel.: 06-50645169 / 0495-633308

        Triepels Ambulante Begeleiding